İzmir Banliyö Sistemi ya da kısaca İZBAN, diğer adıyla Egeray, Türkiye’nin en kalabalık üçüncü ili olan İzmir‚de hizmet veren banliyö treni sistemidir. Proje, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD ortaklığında hayata geçirilmiştir. İzmir’in Aliağa ile Selçuk ilçeleri arasındaki 136 kilometrelik demiryolu hattı üzerinde 41 istasyon bulunmaktadır. Hat, bu özelliği ile Türkiye’nin en uzun şehir içi banliyö hattı konumundadır. İZBAN’da yolcu taşımacılığı 30 Ağustos 2010’da başlamıştır. Hattaki son genişletme, 8 Eylül 2017’de tamamlanmıştır. Hatta 2017’de 98 milyon yolcu taşınmıştır.
Tarihçe
İZBAN’ın geçmişi, 2005’te İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD arasında imzalanan protokole dayanmaktadır. Temeli 3 Mart 2006’da atılan hattın işletmeciliğini yapacak olan İZBAN A.Ş. 2007’de kuruldu.Deneme seferleri 1 Temmuz 2010’da başlayan Cumaovası – Halkapınar arasındaki kısım, 30 Ağustos 2010’da hizmete girdi.29 Ekim 2010’da ise Halkapınar – Aliağa arasında yolcusuz seferler başladı. 5 Aralık 2010’da Cumaovası – Çiğli, 30 Ocak 2011’de de Cumaovası – Aliağa arasında yolcu taşınmasına başlandı.6 Mart 2011’de otuz bir istasyonu bulunan 80 kilometrelik hattın resmî açılışı yapıldı. Mayıs 2013’te Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği, İZBAN’a „En İyi İş Birliği“ kategorisinde birincilik ödülü verdi.4 Ağustos 2013’te hattın güneyinden İzmir metrosuna aktarma yapılabilmesini sağlamak için Hilal Tren İstasyonu istasyonu açıldı ve istasyon sayısı otuz ikiye yükseldi.
İZBAN’ın güneyde Cumaovası’ndan Tepeköy‚e uzatılması için 14 Mart 2011’de taraflar arasında protokol imzalandı ve 7 Ekim 2011’de temel atıldı.30 kilometre uzunluğunda olan ve altı istasyonu bulunan bu hattın 6 Şubat 2016’da hizmete girmesiyle İZBAN’ın toplam uzunluğu 110 kilometre, istasyon sayısı ise otuz sekize yükseldi.Tepeköy’den Selçuk‚a uzatılan hat ise 8 Eylül 2017’de hizmete girdi. 8 Nisan 2019’da hattın güneyinde yer alan Belevi istasyonu açıldı. Son genişletme ile uzunluğu 136 kilometreye ve istasyon sayısı kırk bire çıkan İZBAN, Türkiye’nin en uzun şehir içi banliyö hattı konumundadır.Hattın kuzeyde Bergama‚ya kadar 50 km daha uzatılması ve yedi yeni istasyon yapılması için çalışmalar 11 Haziran 2018’de başladı.2030’a kadar hattın güneyde Tire, Ödemiş ve Bayındır‚a uzatılması planlanmaktadır.